Sokan azt gondolják, hogy versenytárselemzésre csak a nagy szállodaláncoknak van szükségü. Pedig valójában egy kisebb vendégház számára még nagyobb jelentősége lehet annak, hogy tisztában legyen a környezetében működő szálláshelyek működésével, áraival, kommunikációjával. Egy jól felépített versenytárselemzés segít jobban pozicionálni a szállásodat, hatékonyabban kommunikálni, és növelni a foglaltságot – anélkül, hogy feleslegesen költenél marketingre vagy leértékelnéd a szolgáltatásaidat.
Versenytárs az, akitől te vendéget „vehetsz el” – vagy aki tőled vehet el vendéget. Ez nem feltétlenül csak a szomszéd faluban lévő másik vendégházat jelenti. Versenytárs lehet egy panzió, apartman, glamping, wellness-szállás – attól függően, hogy ugyanazokat a célcsoportokat célozza, mint te.
Értékeld a következő szempontokat:
Elhelyezkedés (lokáció, környezet)
Szállás típusa (vendégház, apartman, panzió, stb.)
Férőhelyek száma
Szolgáltatások (pl. wellness, étterem, programok)
Rendezvénykapacitás, extra lehetőségek
Célcsoport (családok, párok, céges vendégek stb.)
💰 Árak és ajánlatok:
Mennyi egy éjszaka főszezonban és azon kívül?
Van-e különbség hétköznap és hétvége között?
Milyen csomagajánlatokat kínálnak (pl. borvacsora, szaunázás, túracsomag)?
Adnak-e kedvezményt hosszabb tartózkodásra vagy visszatérő vendégeknek?
🏨 Szolgáltatások és élmények:
Milyen extrákat kínálnak? (pl. jakuzzi, reggeli, helyi termékek)
Milyen programlehetőségeket ajánlanak a körnéken?
Van-e partnerük pl. borkóstolóra, túrákra?
📰 Online jelenlét:
Melyik platformokon aktívak? (Facebook, Instagram, Google)
Milyen a weboldaluk? Van-e saját foglalási rendszerük?
Hogyan kommunikálnak? (posztok gyakorisága, stílusa)
Milyen értékeléseket kaptak a Booking.com-on, Szállás.hu-n vagy a Google-on?
Bár a konkrét foglaltsági adatok nem publikusak, sok mindenre következtethetsz ezekből:
Booking / Szállás.hu / Airbnb naptár: Ha sok időpontra „nincs elérhető szoba”, valószínűleg jól mennek.
Vendégértékelések gyakorisága: Ha sűrűn jönnek új vélemények, az aktív működés jele.
Last minute akciók vagy teltház posztok: Ezek is árulkodóak.
Tesztfoglalás: Egy „álvendég” neévben érdeklődj egy népszerű időszakra.
Statisztikák: A KSH időszakosan közzéteszi a szálláshelyi statisztikákat régiós bontásban.
Pozicionálás: Találd meg, miben vagy jobb vagy egyedibb!
Szolgáltatásfejlesztés: Ha látod, hogy mindenki kínál szaunát – és te nem –, érdemes lehet elgondolkodni rajta.
Árazás: Ha alacsonyabb árakat kínálsz, de többet nyújtassz, az előny lehet.
Marketing: Ha mások hirdetnek – de te nem –, lehet, hogy kihasználatlan lehetőség van előtted.
Google keresés: Pl. „vendégház Mecsek”, „panzó Bonyhád környékén”
Foglalási oldalak: Booking, Szállás.hu, Airbnb
Közösségi média: Aktivitás, posztok típusa, követőszám
Személyes tapasztalat: Foglalj be egy éjszakát egy közeli vendégházban
Google Analytics: Elemezd a saját weboldalad forgalmát
A versenytárselemzés nem bonyolult, de annál hasznosabb. Rendszeresen elvégezve segít abban, hogy időben reagálj a piaci változásokra, növeld a foglaltságod, és megteremtsd a vendégek által keresett élményt.
📩 Vedd fel velem a kapcsolatot bizalommal, ha szeretnél részletes elemzést vagy együtt dolgoznánk szálláshelyed sikeréért!